Георги Кадиев

Имаме право на промяна

Защо предлагам данък МПС да отпадне и да се включи в цената на горивата

В началото на октомври министерство на финансите внесе предложения за промени в Закона за местни данъци и такси, сред които и премахване на едно данъчно облекчение за собствениците на даден вид леки автомобили.

С предложената промяна в чл. 59 на ЗМДТ (закона за местни данъци и такси) министерство на финансите предлага собствениците на леки автомобили с двигател, съответстващ на екологична категория Евро 2 да не ползват 50 % намаление на данъка, което имаха до момента. Така на практика реалната сума, която собственик на такъв автомобил плаща би се увеличила двойно. За собствениците на автомобили и автобуси с двигатели Евро 3 и 4 данъкът вече ще се заплаща с 30 % отстъпка, а не с 50 % отстъпка, както досега. Пълната отстъпка от 50 % ще ползват само собственици на автомобили с двигатели |Евро 5 и 6.

Предложението се върти из министерство на финансите поне от 3 години. То не е част от ничия политическа платформа. Разбирам колегите от министерството – опитват се да правят екологична политика чрез данъчни промени. В България има регистрирани около 2.4 млн автомобила и още около 600 хиляди товарни автомобили и автобуси. Средната възраст на този парк е над 16 години.

От тези 2.4 млн автомобила около 2 милиона са произведени до 2000 година. Част от тях са лади и москвичи без никаква екология в двигателите и без отстъпка в данък. Част са с Евро 2, т.е. с катализатор. Животът на този катализатор е около 5 години, той отдавна е изтекъл и тези автомобили на практика цапат колкото лади и москвичи, следователно не би трябвало да ползват е 50-процентната отстъпка, според Министерство на финансите (МФ).

Колко точно са тези автомобили с Евро 2 и неработещи катализатори няма статистика. По съвсем груби изчисления са около 1.2 милиона. Отново по  груби изчисления средният данък на такъв автомобил е около 40 лева на година, и сега би станал 80 лева на година. Т.е. общият допълнителен приход заобщините би билоколо 40-50 млн лева /тъй като този данък остава в съответната община, където е регистрирана колата/, от тях около 7-10 млн лева в София.

Отделно се намалява от 50 % на 30 % и преференцията за собствениците на автомобили с Евро 3 и Евро 4, които са около 300 000.

И тук започвам с критиките си към МФ. Данъчен закон, който засяга над милион българи не може да няма политически оттенък и не може да се прави без политическо съгласуване, каквото нямаше. Представете си човек с пенсия от 200 лева, която ние  ще увеличим с 3 % от 1 януари. За една година ще му дадем 72 лева отгоре върху пенсията, а ще му вземем обратно 40 лева от данъка на автомобила? От МФ сериозно са се объркали, ако мислят, че в парламента ще го пропуснем покрай ушите си.

Обяснението, че така се стимулира закупуване на нови автомобили граничи с наивността. По-вярно вероятно е обяснението, че за това лобират продавачи на автомобили втора ръка, които се надяват собствениците на тези най-стари коли да извадят по 4-5 000 лева и да си купят 10-годишна кола.

И най-вече, данъкът по този начин е бил несправедлив и остава несправедлив. Повечето от тези възрастни собственици на стари коли ги карат веднъж-два пъти в годината. Те не са най-големите замърсители, за да плащат изведнъж двойно.

Поради тази причина заедно с колеги от парламентарната група на БСП между първо и второ четене на закона ще направим алтернативно предложение. Предложението е заимствано от холандския опит и е относително елементарно: Премахваме изцяло данък МПС по начина, по който се начислява и събира от общините в момента. Вкарваме данъка като добавка в цената на горивото.

Това има поне две предимства: по-справедливо е, защото колкото повече караш и харчиш гориво, толкова повече замърсяваш, толкова повече данък плащаш. И второ, събира се много по-лесно, директно от данъчните складове. На практика ще има 100 % събираемост вместо сегашната около 70 %.

Разбира се, това означава пълна реорганизация на събибирането на данъка. На първо място, ще го прави НАП, а не общините. Ще се събира в отделен републикански фонд и ще бъде преразпределян към съответните общини на база статистика на брой регистрирани автомобили и брой литри гориво, заредени на бензиностанции на тяхна територия. Разбирам, че и това е много условно, защото може да заредите в Елин Пелин и цял ден да карате из София или обратното, но пълна справедливост няма как да се постигне.

При сегашните данни за събран данък МПС и изгорени литри гориво се получава добавката „данък МПС“ в цената на горивото да е от порядъка на 6 стотинки. Т.е. ако карате 20 000 километра на година и харчите средно 10 литра на 100 км, вие ще изхабите 2000 литра гориво и съответно ще платите данък  2000 х 0.06 = 120 лева. Ако дядото пенсионер кара 1000 км на година и харчи 100 литра, ще плати 6 лева данък.

Сами преценете кое е по-справеливо.

Категория: Блог
  • hho казва:

    Благодаря ви за тази статия.Беше ми интересно да видя каква е гледната точка и защо да се добави към цената на горивата.Според мен не е удачен вариант, тъй като и сега цените са доста високи и ако сложим една постоянна такава, то няма ли да излезе по скъпо ако направо не платим този данък веднъж в годината.Така всеки път когато сипваме, а то може да е редовно ще плащаме. Но признавам, че причината, че щом повече харчиш ще плащаш повече защото замърсяваш повече е добър довод.

Имейл адресът ви няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани *

*

*