Георги Кадиев

Имаме право на промяна

Из едно интервю в "Стандарт"

– Не губи ли БСП електорат като декларира, че ще играе в коалиция с ДПС и НДСВ и на следващите избори ? Къде ще отидат червените гласове, които са против съюза с Доган?

Моето разбиране е, че БСП препотвърди ангажимента си за успешно завършване или както бе наречено за “хепи-енд” на мандата. Което е нормално- когато си се хванал на едно хоро, го играеш докрай. Не мисля, че ще “играем” в предизборна коалиция с ДПС и НДСВ в следващите избори, те са партии със съвсем друг тип идеология и електорат. Какво ще стане след изборите- предстои да видим.

– Коя от трите партии в коалицията натиска най-много съюзът да остане и за следващите избори? А кой печели и кой губи най-много от този ход?

Не участвам в тези разговори и знам не повече от вас в случая. Партията в най-тежко положение в момента е НДСВ и логически би трябвало тя да е тази, която търси коалиции, но дали наистина е така би трябвало да питате тях.

– Има ли нужда от смяна на министри и на кои, или ремонтът на кабинета ще бъде само заради настояването на царя?

Преценка изцяло на лидерите на съответните партии. По принцип в средата на мандата често се правят генерални ремонти, но този момент отмина. За да навлезе един министър в работата си наистина трябват поне 6 месеца. Не знам дали правителството може да си го позволи в този момент, още повече че 2009 така или иначе ще е “забранена” за тежки непопулярни решения. Няма кой знае колко време и за структурни промени, сливане или разделяне на министерства. В този смисъл не очаквам драстични промени.

– От какво зависи съдбата на министри и зам.-министри – дали се справят добре или дали спазват директивите на своите партии. Споделя ли тезата на Милен Велчев, че успешният министър е лоялният към партията си?

Лоялността към партията е от голямо значение, но в никакъв случай не означава лоялност към определен член на ръководството й или към лидера й. Единствената важна лоялност е към идеите и програмите на съответната партия. Но в крайна сметка, лидерът на НДСВ да решава.

– Като столичен общински съветник как смятате за най-удачно да стане приватизацията на столичната „Топлофикация“? Възможен ли е вариант за приватизация през борсата?

Възможен е, разбира се, но не мисля, че е най-доброто. Тогава ще имате много на брой малки инвеститори, които се интересуват от краткосрочно повишение на стойността на акциите им. Най-доброто е приватизацията да стане през Агенция за приватизация или чрез Столична общинска агенция за приватизация и да се търси стратегически инвеститор. Коя от двете агенции ще се заеме, за мен е без особено значение, и двете имат капацитет да се справят.

– Има ли шанс държавата да си вземе дела от „Топлофикация“ – София, чрез най-големия кредитор „Булгаргаз“, ако Бойко Борисов откаже да продава общинския дял от дружеството?

В момента има съгласие между държавата и общината за необходимостта от приватизация на „Топлофикация“ – София, и няма смисъл да разсъждаваме върху това как държавата да прибере дела на общината. Държавата в лицето на Булгаргаз наистина помага много. „Топлофикация“ – София има 137.7 млн.лв. разсрочени дългове към Булгаргаз и 59.3 млн.лв. текущи задължения, които за съжаление се качват всеки ден. Дружеството плаща по 1.5 млн.лв. на ден за газ, а събира от абонатите си едва по 0.8 млн.лв. на ден. През последните 2 години цената на газта се качи над 30 %, а цената на парното стои на място. Сами разбирате до какво води това- по предварителни прогнози „Топлофикация“ – София ще завърши финансовата годината с 40 млн.лв. загуба. И свиване на заплати или намаляване на персонал няма да помогне особено, просто над 72 % от разходите на дружеството се формират от доставки на газ.

– Управляващата коалиция реши да затвори безмитните магазини. Те действително ли нанасят сериозна вреда на бюджета?

За мен те са язва във фискалната система и в системата за граничен контрол и би трябвало да се затворят. Но не са коректни и твърденията на Еврокомисията, че нищо не е направено и държавата стимулирала този бизнес. Търговията в безмитните магазини през 2007 няма нищо общо с 2006. Няма ги две трети от магазините и бензиностанциите. Тези, които останаха, вече са само за пътниците, напускащи България. Има онлайн система, има видеокамери на най-големите пунктове. През 2006 ние изпълнихме задължителната програма- каквото трябваше, затворихме, без да се церемоним. Сега е волната програма, и е изцяло преценка на правителство и парламент дали да го направи. Тогава аз им бях виновен на безмитните оператори, чакам да чуя кой им е виновен днес.

– Защо след като фришоповете са само на изходящите трасета на границата, се твърди, че са основен източник на корупция?

Би трябвало да питате авторите на доклада. Тези времена може и да са били до 2006. 2007 вече е съвсем друго. Ограниченията върху тази търговия вече са сериозни. Но въпреки всичко, повтарям, те са язва, макар и затваряща се. И по-добре да се избере кардиналното решение да ги няма. Така ще се решат и много от чисто административните проблеми по границите- например има пунктове, където трябва да избирате- или “система на едно гише”, или безмитен обект. Ще изчезнат и тълпите граждани, които само с лична карта пресичат в посока Сърбия и Турция, за да стигнат само до безмитния магазин и да се върнат обратно. Има пунктове, където поне 30 % от трафика е от такива хора.

– Какво се промени за една година, че позицията на управляващите се промени коренно – преди година се реши фришоповете да се местят, а сега ще се затварят?

Решението за местенето, или така наречената “компенсация” на затворените магазини на входящо трасе беше много сериозна грешка, резултат на силно лобиране от страна на безмитните оператори. Вече няма смисъл да обяснявам кой и как прокара тези текстове, но още имам неприятен спомен от поведението на определени държавни служители. Сега се поправя една грешка.

– Възможно ли е с решение на парламента да се затвори един бизнес? Базмитните оператори няма ли да защитават правата си в съда?

Всеки оператор сам преценява. Някой имат достатъчно бизнес с държавата, за да не тръгват срещу нея, други нямат. Някой са чужди инвеститори и ще се защитават по Закона за чуждестранните инвестиции, други не. Ще видим. Жалко само, че разрешихме тази компенсация преди година, защото сега ако ни осъдят, ще плащаме неустойки и за “компенсираните” обекти. А преди година можехме да ги махнем без какъвто и да е риск от съд. Любопитно ми е дали някой някога ще потърси отговорност за това, или ще мине и замине.

– Удачно ли е да се увеличи здравната вноска с 2% и парите директно да се налеят в частните фондове? Това ще повиши ли качеството на здравните услуги за хората?

Аз съм за това да има частни здравни каси. Би трябвало да се вдигне и здравната вноска, така или иначе и НЗОК е недофинансирана, и ако от нейните 6 % прехвърлите 2 % към частните фондове, тя съвсем ще блокира. В същото време, предвид политиката на общо намаляване на осигурителната тежест, ако се вдига здравната вноска, задължително трябва да се намалят други вноски, най-вероятно пенсионната.

– Удачно ли е да се вдигне данък – сгради в София, както се предлага?

Да, тъй като не се вдигнаха данъчните оценки на имотите, а те са чувствително под пазарните нива. В същото време не се промени данъка при продажба на имот, а той също се прави на същата занижена данъчна оценка. Със сегашното предложение на общината се натоварват допълнително собствениците на имоти, но не се натоварват продаващите имоти, в което няма данъчна логика. Или натоварвате и двете групи, или нито едната, иначе остава впечатление за избирателност. БСП ще предложи алтернативен вариант, който ще разпредели по-справедливо тежестта на увеличението. Ще посочим и резервите в приходната част на столичния бюджет и нашите виждания накъде да се насочат повече разходи. Знаете ли, че по данни на КАТ в София са регистрирани 860 000 автомобила, а по данни на Столична община при тях са регистрирани и плащат данък 650 000? Всяка четвърта софийска кола не плаща данък. Очевиден резерв за бюджета на столицата, известен от години. Само това би ви донесло 12 млн.лв. на година, с които пък можете да направите 10 детски градини.

– Само със запълване на дупки по улиците в София ще се оправят ли задръстванията в града. Кметът Бойко Борисов прави ли се нещо реално за подобряване на движението?

Поне аз не виждам дългосрочна концепция. Липсва генерален план на организацията на движението в София. Не знаем къде са най-големите задръствания, в кои часове, съответно какви алтернативи предлагаме. Само с пробиви тук и там не става работата. Строим метро, добре, а довеждащия транспорт? Паркинги строим ли, къде? Чувам за шест митични подземни паркинга, но са строга тайна и никой знае къде ще са. А и те били само за 2 000 паркоместа, абсолютно недостатъчно. Затваряме ли центъра за автомобили, там правим ли паркинги? Или само в буферните зони? В момента само 0.8 % от пътуванията в градския транспорт се осъществяват от метрото, какво целим там? Подменяме ли трамвайни линии или отваряме тролейбусни? Въпроси колкото искате, но най-важното е дългосрочната визия, изразена в наличието на генерален план.

Категория: Блог

Имейл адресът ви няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани *

*

*